DIGITAL STRATEGI

Hur skapar man konkurrensfördelar i en digital tidsålder? I den här inspirerande och lättlästa guiden avslöjar Ram Charan – bästsäljande författare och rådgivare till några av världens främta VD:ar – att teknikjättarna har ändrat spelreglerna radikalt. Vill du vinna måste du lära dig att spela ett nytt spel.

Charan berättar om det interna arbetet hos giganter som Netflix, Amazon och Alibaba, och summerar sex oskrivna regler som får de digitala jättarna att frodas. Hur de nyttjar sina digitala plattformar och skapar egna ekosystem.

Det fungerar inte enbart i Silicon Valley. Charan pekar på hur traditionella bolag har ställt om sin verksamhet och adapterat de nya spelreglerna, som till exempel Disney, Walmart och BMW. Han ger en praktisk verktygslåda som du kan tillämpa direkt.

Boken är läsvärd med konkreta tips om hur du lyckas i den digitala tidsåldern – oavsett om du är chef på ledningsnivå eller entreprenör i ett nystartat bolag.

”Rethinking Competitive Advantage: New Rules for the Digital Age”
(Ram Charan, 2021).

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Kan vårkänslorna sätta fart på romansen mellan marknad & IT?

Kan vårkänslorna sätta fart på romansen mellan marknad & IT?

I större, traditionella, verksamheter är det bäddat för missförstånd när två världar ska mötas. När marknadsavdelningen tar steget mot en högre grad av datadriven och digital kommunikation blir samverkansförmågan mellan ”marknad” och ”it” satt på prov. Två olika...

Vad är agil marknadsföring?

Vad är agil marknadsföring?

Agil marknadsföring är inte bara ett buzzword – det är ett sätt att organisera sig för en föränderlig omvärld. Som nu. De bolag som redan agerar agilt har lyckats med sina kampanjer trots pandemin. Ett bra exempel är Nike’s ”Play Inside, Play for the...