Sökmotoroptimering

Syns du så finns du

I dag finns två sätt att visas bland de första alternativen på sökmotorer som Google, och båda har att göra med sökmotoroptimering. Det första är att köpa sig en plats baserat på sökord eller sökbegrepp, en term som kallas Search Engine Marketing (SEM), det andra är att anpassa sin webbplats och dess innehåll så att den av sökmotorerna rankas som en av mest relevanta för besökaren. Detta kallas Search Engine Optimisation (SEO).

Ur en SEM-synpunkt är det viktigt att ha god kännedom om sin målgrupp, dess beteenden och sökvägar. Syftet är att ha så hög konverteringsgrad som möjligt per visning, alltså hellre få visningar med hög andel klick än tvärtom. Allt för generella sökord ger många visningar men få klick, vilket kostar mer än det smakar. Vi hjälper till att analysera målgrupper, ta fram deras söktrender och hitta vilka begrepp som passar bäst för att ert budskap ska nå fram till rätt personer. Vi hjälper också till att sätta annonstexter som lockar besökaren till klick. Allt analyseras och utvärderas kontinuerligt för att hela tiden vara optimerat.

För att en sökmotor ska ranka din webbplats högt krävs att den har relevant innehåll, såväl rubriker och texter som bilder. Det handlar också om att webbplatsen är skriven med bra kod, är snabbladdad, mobilanpassad och har en tydlig semantisk struktur. Att den är har länkar till andra sidor och att andra sidor i sin tur länkar tillbaka kan också göra skillnad. Allt detta är punkter vi ständigt har i åtanke när vi utvecklar webbplatser åt våra kunder, och vi kan också göra analyser och ändringar på befintliga webbplatser för att förbättra hur de rankas på sökmotorer.

Kontakta oss här, vi svarar inom en dag