DIGITAL STRATEGI

Utbrottet av Covid-19 har påskyndat svenska företags omställning mot ett effektivare digitalt möte med kunderna. Det gäller såväl för fördelning av budgetar, som organisation och kundfokus. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Digital Strategi.

Digital Strategi gav i april 2020 undersökningsföretaget Novus uppdraget genomföra en undersökning bland 200 svenska företag kring effekterna av utbrottet av Covid-19. Drygt två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade säger att deras digitala närvaro fungerat bra sedan Coronakrisen startade. Det vanligaste skälet till detta uppger de är att de snabbt kunnat flytta marknadsföringsresurser från print till digitala kanaler.

Micael Dahlen, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, anser att undersökningen bekräftar att det vi ser är en permanent förflyttning från ”business as usual” till ”business as should be”.

Sammantaget pekar resultatet på att krisen inneburit att svenska företag påskyndat sin digitaliseringsresa vilket stärker företagens konkurrenskraft på kort och lång sikt.

Nyckeln är att parallellt se över processer, organisation och teknik. De kunder som agerar snabbt når också snabba resultat.

– Allan Russel, VD och grundare till Digital Strategi

Om Digital Strategi

Digital Strategi är en digital transformationsbyrå som utvecklar uppdragsgivarnas människor, teknik och affärsprocesser så att deras digitala affärspotential kan förverkligas fullt ut. Digital Strategi Skandinavien AB är partnerägt och har sedan starten 2011 vuxit med lönsamhet och driver idag framgångsrikt kunduppdrag i Sverige, Norge, Danmark och Frankrike.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Magiskt samarbete – att lyckas med tvärfunktionella team

Magiskt samarbete – att lyckas med tvärfunktionella team

Ett allt mer komplext digitalt landskap ställer gamla sanningar på prov. Inte bara när det gäller hur vi som marknadsförare förhåller oss till världen runt omkring oss, utan även till hur vi själva strukturerar vårt arbetssätt och våra egna organisationer. Detta...

Pandemin är över – är du redo för det nya normala?

Pandemin är över – är du redo för det nya normala?

Vi är alla medvetna om att pandemin tvingade oss att hitta nya lösningar. Företagen och kunderna sökte nya lösningar för hur de skulle kommunicera, interagera och göra affärer. På rekordkort tid skapades en affärsmiljö som var ny för alla. För några har det handlat om...

Cookien är död, men vad kommer istället?

Cookien är död, men vad kommer istället?

Marknadsförare står inför en rad förändringar till följd av regelverk kring integritet på nätet. Personlig integritet på nätet blir allt viktigare i takt med att användarna blir alltmer medvetna om vilka digitala spår de lämnar och hur det utnyttjas. Samtidigt...