DIGITAL STRATEGI

Utbrottet av Covid-19 har påskyndat svenska företags omställning mot ett effektivare digitalt möte med kunderna. Det gäller såväl för fördelning av budgetar, som organisation och kundfokus. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Digital Strategi.

Digital Strategi gav i april 2020 undersökningsföretaget Novus uppdraget genomföra en undersökning bland 200 svenska företag kring effekterna av utbrottet av Covid-19. Drygt två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade säger att deras digitala närvaro fungerat bra sedan Coronakrisen startade. Det vanligaste skälet till detta uppger de är att de snabbt kunnat flytta marknadsföringsresurser från print till digitala kanaler.

Micael Dahlen, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, anser att undersökningen bekräftar att det vi ser är en permanent förflyttning från ”business as usual” till ”business as should be”.

Sammantaget pekar resultatet på att krisen inneburit att svenska företag påskyndat sin digitaliseringsresa vilket stärker företagens konkurrenskraft på kort och lång sikt.

Nyckeln är att parallellt se över processer, organisation och teknik. De kunder som agerar snabbt når också snabba resultat.

– Allan Russel, VD och grundare till Digital Strategi

Ladda ner rapporten här

Fyll i din e-postadress nedan för att få hem en länk till rapporten i PDF-format. Du godkänner samtidigt att vi lägger till dig i vår nyhetsbrevslista, och att vi behandlar dina kontaktuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du kan när som helst välja att avanmäla dig från dessa nyhetsbrev.

Om Digital Strategi

Digital Strategi är en digital transformationsbyrå som utvecklar uppdragsgivarnas människor, teknik och affärsprocesser så att deras digitala affärspotential kan förverkligas fullt ut. Digital Strategi Skandinavien AB är partnerägt och har sedan starten 2011 vuxit med lönsamhet och driver idag framgångsrikt kunduppdrag i Sverige, Norge, Danmark och Frankrike.