DIGITAL STRATEGI

Vi är alla medvetna om att pandemin tvingade oss att hitta nya lösningar. Företagen och kunderna sökte nya lösningar för hur de skulle kommunicera, interagera och göra affärer. På rekordkort tid skapades en affärsmiljö som var ny för alla. För några har det handlat om att hålla sig flytande tills restriktionerna var över, medan andra har upplevt en boom skapad av nya beteenden. Frågan vi ställer oss är – hur kommer det nya normala att se ut?

Låt oss ta en närmare titt på några tydliga digitala trender efter pandemin som är här för att stanna.

Ett skifte i konsumentbeteendet

Ett sätt att analysera trender är att se på hur vi söker på nätet. Ett bra verktyg för den typen av analyser är Google Trends. En Google-tjänst som analyserar hur populära olika söktermer är på Google. Genom att analysera enorma mängder sökdatapunkter från Google Trends tjugotre olika marknader i Europa, Afrika och Mellanöstern ser man nya konsumentbeteenden och hur de har accelererats på grund av pandemin:

  • Vi har börjat ”fönstershoppa” på nätet
  • Vi har blivit mer noggranna i valet av vem vi köper av
  • Vi förväntar oss bättre tjänster än tidigare
  • Vi förväntar oss mer valfrihet i leveransalternativen

Det pandemin har hjälpt oss med är framför allt att förtydliga kundernas förändrade krav på digitala tjänster. För de som innan pandemin låg efter i sin digitala utveckling blev det ett brutalt uppvaknande. Men också en obestridlig insikt om att en digitalt mogen organisation och affärsmodell är affärskritisk.

Vi blir ”gör-det-självare”

Under pandemin har önskan om att lära sig nya färdigheter ökat tydligt. Inte så konstigt med tanke på hur man begränsats i sin vardag och att många spenderat nästan all vaken tid i hemmet. ”Gör-det-själv” har boomat och nu vill vi till exempel lära oss matlagning, inredningsdesign och trädgårdsarbete i strävan om att bli händiga hemmafixare. Av samma grundorsak har vi också snabbt utvecklat nya sätt att aktivera oss i hemmet – träna, underhållning och inte minst umgås och hålla kontakten med familj och vänner. Många av oss har också skött jobbet hemifrån.

”Gör-det-självare-trenden” är ett utmärkt tillfälle för oss digitala marknadsförare att öka synligheten, skapa mer organisk trafik och generera fler leads. Låt oss säga att ni tillverkar dörrar. Då kan ni starta en blogg eller YouTube kanal med innehåll som är skräddarsytt utifrån nya sökfraser inom ert område – ”Hur väljer jag rätt dörr till mitt hus”, ”Inred med nya skåpdörrar” och ”Enkla tips som skapar säkrare hem”. Genom att utnyttja den generella trenden av nya sökfraser som uppstått under pandemin, och som ser ut att hålla i sig, fångar du trafik med relevant innehåll som matchar besökarens sökfraser. Är ditt erbjudande relevant och din digitala kundresa fri från hinder har du goda förutsättningar att skapa kunder av dina användare.

Vi har lärt oss uppleva digitalt

Under pandemin har vi sett allt på streaming kanalerna. Men vi har också lärt oss att ta till oss helt nya onlineupplevelser. Som att ta onlinekurser, gå på museer virtuellt (över hela världen…), shoppa, beställa hem restaurangmat, ta en after work med kollegorna via Teams, ordna julfest med släkten på Messenger för att nämna några nya beteenden som forcerats av pandemin.

Att vi blir mer digitalt mogna ställer högre krav på företag, organisationer och myndigheter. Den digitala upplevelsen är nu affärskritisk. De som lyckas erbjuda en sömlös digital användarupplevelse som harmoniserar med den fysiska och samtidigt har säkerställt en relevant och effektiv kommunikation blir vinnare. Då blir du ägare till relationen med användaren. Det är avgörande, för utan användarna har du inget att skapa kunder av.

E -handel vs. fysisk handel

Om man får tro Googles rapporter så har det skett ett ”seismiskt skifte” till e-handel. Rätt självklart eftersom stora delar av västvärlden har varit nedstängd. Man förväntar sig att ”många människor kommer att återgå till butiken för att titta, känna på och prova produkter”. Men när man väl provat på att shoppa online så har man skapat ett ”nytt oåterkalleligt konsumentbeteende”.

Det kommer att ha stor betydelse för morgondagens butiker. De får en ny roll i kundresan som harmoniseras med den digitala och skapar en attraktiv helhetsupplevelse och möter kundbehoven. De olika kontaktpunkternas strategiska roll behöver omprövas. Främst pådrivet av användarna. Det som fungerar bäst att göra online kommer fortsätta växa och utvecklas digitalt och det som uppskattas i den fysiska butiken formar morgondagens ”butik”. Mycket talar för att inspiration och utvärdering, det vill säga de tidiga stadierna i köpprocessen, troligen kommer att ske i digitala kanaler medan uppfyllelse och efterköp lämpar sig bättre i butiken. Helt nya stigar som måste trampas upp för att leda oss till nya och väl fungerande ”omnikanalskoncept”.

Förbered dig för nya kriser

Denna globala pandemi satte fingret på vikten av motståndskraft och anpassningsförmåga. Förmågor som några få hade men många önskade sig. Det är självklart att detta inte fanns med som scenario i krisövningar och kontinuitetsplaner, men låt oss ta lärdom av krisen och framför allt inte göra ett misstag till. Tro inte att vi nu går tillbaka till det som var det normala innan pandemin. Vi har blivit mer digitalt mogna och därmed ändrat vårt konsumentbeteende. Med den senaste uppdateringen av förväntningar och krav.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Cookien är död, men vad kommer istället?

Cookien är död, men vad kommer istället?

Marknadsförare står inför en rad förändringar till följd av regelverk kring integritet på nätet. Personlig integritet på nätet blir allt viktigare i takt med att användarna blir alltmer medvetna om vilka digitala spår de lämnar och hur det utnyttjas. Samtidigt...

InsureTech | Försäkrings-branschen i digital omställning

InsureTech | Försäkrings-branschen i digital omställning

Just nu pågår den kanske mest intressanta digitala omställningen av alla branscher, och InsureTech är hett. Vi har gjort en djupdykning och tittat närmare på försäkringsbranschen och vad som sker inom just InsureTech. Ny konkurrens eller en hävstång för modernisering?...