Inbound Marketing

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing är ett samlingsnamn för en helhetsstrategi där all nätkommunikation anpassas efter de kunder som ditt företag vill nå och var i en kundresa de just nu befinner sig. Inbound Marketing handlar om att få potentiella kunder att vända sig till dig, snarare än att dina marknadsföringsåtgärder kämpar för deras uppmärksamhet.

Strategin går ut på att skapa och dela innehåll med omvärlden. Genom att skapa innehåll specifikt utformat för att tilltala dina drömkunder, attraherar Inbound potentiella kunder med intresse för ditt företag och får dem att komma tillbaka för mer.

Inbound Marketing är skalbart och kan komma att innefatta delar som Content Marketing, Personas, Kundresor, Market Automation, Growth Driven Design, SEO och kampanjsidor. Läs mer om de olika områdena genom att klicka på respektive rubrik.

Beprövad metod för den digitala eran

Inbound Marketing har länge setts som den effektivaste metoden att marknadsföra sina affärer på nätet. Det traditionella sättet att nå ut, Outbound Marketing, ger ofta en sämre träffsäkerhet och relevans. Dock är en kombination av de båda önskvärd om man vill maximera sin närvaro och nå ut med sitt budskap brett.

Inbound Marketing lägger fokus på att skapa kvalitetsinnehåll som lockar människor till ditt företag och produkt. Genom att matcha innehållet du publicerar med dina kunders intressen drar du trafik som du sedan kan konvertera, avsluta och tillfredsställa över tid.

Inboundmetoden

Flödet för Inbound Marketing är uppdelat i fyra sektioner: Attrahera, konverteraavsluta och tillfredsställa. De olika sektionerna tilltalar olika besökare beroende på var i kundprocessen de befinner sig, och kräver därför olika inriktning på budskapet samt olika tillvägagångssätt. Låt oss titta närmare på de fyra stegen.

Några av de viktigaste sätten för att locka rätt besökare till din webbplats är att ha en uppdaterad blogg, en sökoptimerad webbplats, sidor med relevant innehåll och att vara aktiv på sociala medier.

Några av de viktigaste nycklarna för att konvertera besökare till leads är att optimera dina formulär, att ha smarta calls-to-action, landningssidor med erbjudanden och ett samlingsställe för kontakter.

Några av de viktigaste sätten för att omvandla leads till kunder är att ha ett CRM-system, analys av marknadsföringsinsatser, e-mail med relevant innehåll och marketing automation som innebär en automatiserad bearbetning av dina kunder baserat på tidigare respons.

Verktyg som används för att tillfredsställa kunder är enkäter för att få reda på vad kunderna gillar/ogillar, olika calls-to-action för olika kunder, relevant innehåll som är anpassat efter kundernas intressen och utmaningar, samt att hålla koll på vad som sägs i sociala medier.

Kontakta oss här, vi svarar inom en dag