DIGITAL STRATEGI

Precis som Micael Dahlen konstaterade i vårt senaste whitepaper så kommer inte företagen att gå tillbaka till där de var innan pandemin. Över 44% svarade att de kommer att göra förändringar, främst inom sin digitala närvaro. I kombination med detta ser vi tydliga indikationer på att den digitala omställningen fått en rejäl spark i baken. I PostNords månadsrapport E-barometern redovisar de en ökning av paketleveranser från e-handlare till konsumenter över de nivåer de normalt ser vid shoppinghögtider som Black Friday. En ytterligare intressant iakttagelse är att hemleveranserna ökar. Det beror kanske på att vi är hemma i större utsträckning än normalt men ger också en fingervisning på att ”the last mile” börjar bli en naturlig del i en bekväm kundresa. En av de största utmaningarna för e-handeln är den sista biten av leverans (the last mile) och även ett bekvämlighetshinder för oss konsumenter. Ökar hemleveranserna ökar också möjligheter för nya leveranslösningar som passar oss slutkunder. Det är fler än en gång jag målat upp en framtidsvision där vi tack vare digitaliseringen blir geografiskt obundna. Vi tvingas inte åka till shoppingcenter, kontor eller konferensanläggningar i samma utsträckning som innan pandemin.

Eftersom människan i grunden är lat är jag tämligen övertygad om att alla nya livsstilsförändringar som förenklat tillvaron genom att använda digitala lösningar kommer att bestå. Vi kommer att hitta fungerande former för digitala möten som leder till färre arbetsresor. Den lokala marknaden kommer, främst i närförorter till storstäder, att få en renässans eftersom distansarbete ersätter dagligt pendlande till kontoret. Vi vill fortsatt ha lunch och närhet till service som vi ”fixade i stan” när vi pendlade. Det öppnar för ökat lokalt näringsliv.

Och åter till en av slutsatserna i vårt senaste whitepaper – Omställningen av företagens digitala närvaro – jag tror att vi ser begynnelsen till ett systemskifte inom marknadskommunikation.

När jag i början av nittiotalet började på Vings reklamavdelning var livet som marknadsförare med dagens mått tämligen enkelt. Strax efter jul släppte man sommarens katalog och utbudet blev tillgängligt i bokningssystemet. Då körde man på med helsidor på sidan 3 i morgon- och kvällspress, stortavlor och med intåget av kommersiell TV även primetime annonser i anslutning till någon av helgens ”läger-elds-tv-program”. Bokningarna flödade in och gick det enligt plan var det upprätta ryggar hos det kreativa teamet på den väldiga reklambyrån. Leende marknadschefer och ryggdunk på ledningsmöten. Gick det inte som planerat var orsaken valutakurser, väder och att konkurrenterna spelat oschysst. En tillvaro enkel att förhålla sig till.

Men idag är det svårare än någonsin. Vi har ingen läger-elds-tv att luta oss emot, det är för få som läser dagstidningar i pappersformat och katalogerna är ett minne blott. Idag måste man göra allt samtidigt, hela tiden. För att få struktur och orka med behövs stöd. Först och främst intern förmåga att kunna läsa partituret och dirigera orkestern men självklart också att teknikstöden och kreativiteten. Gränslandet mellan marknadsföring och försäljning ska suddas ut och ersättas med en samsyn kring effekt- och tillväxtmål. Marknadsföring är ingen vetenskap, en sanning som varit sann tills nu. Med data, algoritmer som förklarar komplexa sammanhang och avancerad maskininlärning som stöttar beslut och agerar har utrymmet för jovialiskt tyckande krympt. Och marknadsföring blir ett samlingsbegrepp för aktiviteter grundade på vetenskap som matematik och systematik. All omsättning kommer som bekant från försäljning. Tricket är som vanligt att pricka de som kommer att köpa. Vi är på väg mot en framtid där det blir allt mer komplext men långt mer effektivt än att mäta räckvidd och guldägg.

Peter Sund – Senior konsult

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

På grund av pandemin har vi tvingats till en chockdigitalisering. Vi har på rekordtid lärt oss att sköta våra jobbmöten, köpa våra livsmedel, hålla kontakt med nära och kära och delta i skolundervisningen digitalt. Vi har blivit digitala. Köpbeteenden ändras nu...

Unik insyn i arbetet som Digital Strateg

Unik insyn i arbetet som Digital Strateg

Hej Kristin Molin! Vad är din roll på Digital Strategi?Jag jobbar som Digital Strateg med fokus på lojalitet och retention. Hos våra kunder är min främsta roll att se hur vi tillsammans kan skapa förutsättningar för en bättre kundupplevelse som bidrar till att kunden...

Fem omställningstips vi tar med oss från året

Fem omställningstips vi tar med oss från året

När vi summerar 2020 kommer det vara året som tvingade oss att ändra våra vanor. För oss som livnär oss på digital omställning ett smått fantastiskt år. Att få vara med om en så snabb omställning som sker nu är långt över vad även de mest optimistiska kunnat hoppas...