DIGITAL STRATEGI

När vi summerar 2020 kommer det vara året som tvingade oss att ändra våra vanor. För oss som livnär oss på digital omställning ett smått fantastiskt år. Att få vara med om en så snabb omställning som sker nu är långt över vad även de mest optimistiska kunnat hoppas på. Åldersgrupper som vi bedömde som omöjliga att lära om är helt plötsligt ikapp. Branscher som länge stretat emot ställer nu om. Allt naturligtvis orsakat av pandemin. Men det nya normala kommer innebära en ökad digital mognad. På bred front.

En bransch som släpat efter i Sverige är dagligvaruhandeln. Men nu ser vi ett tydligt skifte, särskilt bland äldre som börjat e-handla i allt högre grad. Även apoteksvaror ökar markant. Två butiksintensiva branscher som säkert får uppleva samma omställning som klädbutiker, banker och resebyråer redan är igenom. Dagligvaruhandeln kan säkert fungera som draglok i ny smarta distributionslösningar för den så svårlösta ”sista milen”. Vi ser redan samarbeten som Mathem och Clas Ohlson. Med ett större kundunderlag kommer också bättre distributionslösningar.

Mer tid hemma har också inneburit ett uppsving för streamad media. Ändrade TV vanor får konsekvenser för TV reklamen och linjär TV. Att vi får se nya tjänster och affärsmodeller är en rimlig gissning. Hemarbetet har också ändrat vårt sätt att arbeta. Slippa arbetspendla har för många inneburit fler arbetstimmar. Och intensivare. Med färre raster och längre arbetspass. Arbetsresor och fysiska möten har ersatts med videomöten och webinars. Den heliga treenigheten gör sig åter påmind – teknik, processer och människor. Tekniken börjar vi vänja oss med och vi vet mer än väl vilka bristerna är. Processerna behöver vi jobba med och samma sak med oss människor.

Här är våra fem tips för bättre hemarbetsdagar:

  1. Korta mötestiden. Avsluta alla interna videomöten med en stund för gemensam reflektion: Behövdes mötet? Deltog alla aktivt? Går det att göras kortare? Var alla förberedda? Arbeta aktivt för färre och kortare möten. Bjud bara in de som verkligen behövs.
  2.  Blocka tid i kalendern för eget arbete. En klassiker, men svårt att hålla helig. Du har arbete som måste göras och du behöver tid för att göra det.
  3. Sätt av tid utan skärm och lurar för reflektion. Skapa tid för dina tankar.
  4. Gå till jobbet. Behåll dina gamla vanor. Gå upp, klä på dig arbetskläder, ät frukost och gå till jobbet. Precis. Gå en runda och kom tillbaka till skrivbordet.
  5. Ta rast. Regelbundet. Ät lunch och låt det ta en timme.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Kan vårkänslorna sätta fart på romansen mellan marknad & IT?

Kan vårkänslorna sätta fart på romansen mellan marknad & IT?

I större, traditionella, verksamheter är det bäddat för missförstånd när två världar ska mötas. När marknadsavdelningen tar steget mot en högre grad av datadriven och digital kommunikation blir samverkansförmågan mellan ”marknad” och ”it” satt på prov. Två olika...

Vad är agil marknadsföring?

Vad är agil marknadsföring?

Agil marknadsföring är inte bara ett buzzword – det är ett sätt att organisera sig för en föränderlig omvärld. Som nu. De bolag som redan agerar agilt har lyckats med sina kampanjer trots pandemin. Ett bra exempel är Nike’s ”Play Inside, Play for the...

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

På grund av pandemin har vi tvingats till en chockdigitalisering. Vi har på rekordtid lärt oss att sköta våra jobbmöten, köpa våra livsmedel, hålla kontakt med nära och kära och delta i skolundervisningen digitalt. Vi har blivit digitala. Köpbeteenden ändras nu...