DIGITAL STRATEGI

Enligt Matt Navarra, Director of Social Media på The Next Web, är Facebook gradvis på väg att ta bort regeln som förhindrar mer än 20% text (text, grafik, loggor) i en annonsbild eller video. Regeln uppkom för att förhindra att användares flöden blev fyllda av text och för att flytta fokuset till median istället för texten. Enligt Matt Navarra kommunicerar Facebooks account managers direkt med annonsören om att regeln inte längre gäller. Det finns alltså ingen officiell kommunikation från Facebook om att detta är fallet. Källor som styrker detta är att Facebook ändrat sin text på sitt Help Center där det tidigare stod att 20% var max, står det nu istället: “We’ve found that images with less than 20% text perform better. With this in mind, we recommend keeping your text short, clear and concise in order to get your message across effectively.”

Vi på Digital Strategi har inte blivit kontaktade men vi har sett att annonser med betydligt mer text än 20% har fungerat lika bra som annonser med en mindre mängd text. Är detta något du blivit kontaktad om? Eller har du möjligtvis också sett att dina annonser med mycket text inte längre blir straffade? Dela gärna med dig till oss om dina upplevelser!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Facebooks 11 sätt att skapa bättre video-annonser

Facebooks 11 sätt att skapa bättre video-annonser

Videoformatet är ett effektivt sätt att få ut budskap till målgrupper i sociala medier och är ett viktigt format när det kommer till att engagera användaren. Enligt Facebook påvisar studier av Analytic Partners att en investerad dollar i social online video i...

Google inför nytt system mot annonspolicy-överträdelser

Google inför nytt system mot annonspolicy-överträdelser

Från och med september 2021 startar Google sitt nya pilot-varningssystem i tre steg för annonsörer som upprepade gånger bryter mot annonspolicy. Som annonsör i Google finns en hel del policy och riktlinjer att följa. Detta för att kunna skapa en säker och positiv...

‘Page experience’ blir viktig rankingsfaktor i maj 2021

‘Page experience’ blir viktig rankingsfaktor i maj 2021

Varje år genomför Google ett antal Core Updates av algoritmen för att öka användarvänligheten i surfandet vilket i sin tur påverkar hur webbsidor rankar i sökmotorn. Från den ena dagen till den andra kan en webbsidas sökposition försämras 10 positioner eller tvärtom...