DIGITAL STRATEGI

Det är spännande tider för oss som till vardags arbetar med digital transformation. I eran av social distansering, videomöten och distansarbete har de stora massorna digitaliserat sig i en rasande takt. Vi ser kraftig tillväxt i e-handeln, kanske satte vi ett rekord under andra kvartalet som vi aldrig kommer att slå igen och vi har i grunden omvärderat hur vi kommunicerar och umgås. Att föreslå en digital AW var fullkomligt otänkbart förra hösten, idag känns det som det vettigaste alternativet. Visst är en del av det nya beteendet helt styrt av coronan, men att vi kommer fortsätta med det vi tycker funkar bra är självklart.

I förlängningen kommer det innebära att vi som företagare, och främst i kundnära funktioner, måste snabba på med vår digitala omställning. Vi har inte tid att vänta in amorteringar på teknikarv och långsamma budgetprocesser. Nu är det handling och aktivitet som gäller.

Med en högre grad av digitala kundmöten är det framförallt två förmågor du måste vara kung på. Att kunna agera datadrivet och vrida på huvudet för att börja blicka framåt.

Skapa köptillfällen av vardagsdata

Traditionell marknadsföring bygger på sekventiellt tänk, ofta beskrivet i form av en tratt, eller pilar som visar vägen genom en kundresa. Inget fel i det. Men digitalt kan vi, och bör vi, arbeta annorlunda. Att systematiskt fånga signaler (till vardags-”data”) och snabbt kunna agera på signalen. Företrädesvis med automatik så vi inte missar det unika tillfället. När vi höjer blicken och tittar på de mönster som skapas kommer vi att se ett irrationellt beteende. Vi hoppar och far mellan kanaler och avsikter. Vi kollar lite här och lite där, för att helt plötsligt ta beslut och köpa den där soffan eller ladda ner den där appen.
Börjar vi jobba systematiskt med att samla in data i större skala och parallellt bygga upp processer och arbetssätt som gör att vi kan agera snabbt kommer vi snart kunna blicka framåt och förutsäga vad ditt nästa steg troligen är, eller åtminstone veta vilka tåtar vi ska dra i för att knuffa dig i riktningen mot ett köp.

How to: sparka igång direkt

Högst upp på Gartners Hype Cycle hittar vi ”real-time marketing”, och någon sanning ligger det såklart i förväntningarna. Exakt vad det blir kan vi tillsammans gissa kring. Men istället för att sia om framtiden får du här ett par konkreta aktiviteter du kan sparka igång direkt för att stoppa ner tån och börja lägga örat mot marken för att hitta signaler ni kan agera på i realtid:

– Ställ in Google-alerts för trender och konversationer i din bransch. Vad pratas det om och vilka är mest högljudda?
– Gör en konkurrensanalys och titta på hur konkurrenterna agerar på branschevenmang? Har de livechatt på hemsidan? Hur aktiva är de i sociala kanaler? E.t.c.
– Gör en inventering över vilka influencers det finns i din bransch och skapa relation med dem. Influencers kan agera snabbt och nå rätt när det passar.
– Abonnera på allt som rör din bransch: nyhetsbrev, publikationer, ladda ner rapporter, delta på webinars m.m. för att få en bild av vad som trendar.

Gartner Hype Cycle for Digital Markering 2020

Med en realistisk bild av din bransch är det lättare att förstå vart den är på väg och vilken förmåga ni behöver bygga upp för att bli först på bollen när kommunikationstillfällen dyker upp. Börja testa att agera på signaler du snappar upp. Vad ger det för resultat? Kan du se någon effekt på insatserna? Våga testa olika sätt att agera. Med manuell och praktisk erfarenhet kommer du ha insikter som gör att du fattar ett klokt beslut om vad ni behöver göra för att få till det i full skala. Med rätt systemstöd, arbetsprocesser och kompetenser.

Det är lika bra att börja nu, kampanjer kommer inte att räcka för att få den effekt du behöver för att behålla eller öka på er marknad.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

Digital omställning i rekordfart – fyra spaningar för 2021

På grund av pandemin har vi tvingats till en chockdigitalisering. Vi har på rekordtid lärt oss att sköta våra jobbmöten, köpa våra livsmedel, hålla kontakt med nära och kära och delta i skolundervisningen digitalt. Vi har blivit digitala. Köpbeteenden ändras nu...

Unik insyn i arbetet som Digital Strateg

Unik insyn i arbetet som Digital Strateg

Hej Kristin Molin! Vad är din roll på Digital Strategi?Jag jobbar som Digital Strateg med fokus på lojalitet och retention. Hos våra kunder är min främsta roll att se hur vi tillsammans kan skapa förutsättningar för en bättre kundupplevelse som bidrar till att kunden...

Fem omställningstips vi tar med oss från året

Fem omställningstips vi tar med oss från året

När vi summerar 2020 kommer det vara året som tvingade oss att ändra våra vanor. För oss som livnär oss på digital omställning ett smått fantastiskt år. Att få vara med om en så snabb omställning som sker nu är långt över vad även de mest optimistiska kunnat hoppas...