DIGITAL STRATEGI

Marknadsförare står inför en rad förändringar till följd av regelverk kring integritet på nätet. Personlig integritet på nätet blir allt viktigare i takt med att användarna blir alltmer medvetna om vilka digitala spår de lämnar och hur det utnyttjas. Samtidigt fortsätter företagen att kämpa med att utveckla nya koncept för en framtid utan tredjepartscookies. Jag delar min bild av var branschen är idag, och vart den kan vara på väg där integritet blir en framgångsfaktor.

Vi tar det från början, det finns två typer av cookies

  • Förstapart – skapad av och används på webbplatsen/domänen som användaren besöker för att ge en bättre användarupplevelse och samla in analysdata.
  • Tredjepart – skapad av olika datakällor som förser webbplatsen som användaren besöker. Datan används främst för spårning, inriktning och övriga digitala reklamändamål. Den kan också användas för att styra innehåll på webbplatsen.

Cookies används främst för att spåra användare i syfte att påverka placering, budskap och målgrupp för reklamen, men även för analys och optimering. Integritetsproblemen uppstår när användarens data fångas in från många källor och bearbetas på ett sätt som gör det omöjligt för användaren att förstå vem eller hur det används. Inom detta område råder brist på reglering om hur och vilken cookiedata som får samlas, delas eller säljas mellan företag och olika organisationer.

Cookies är oavsett inte lösningen

Cookies delas inte mellan appar och webbläsare på mobila enheter, vilket begränsar deras förmåga att spåra hela kundresan. Detta, i kombination med integritetshänsyn, gör att du alltid kommer ha ”datahål” i din kundresa. Tillsammans med cookiens högst tveksamma framtid har oro för missbruk av personuppgifter resulterat i hårdare lagstiftning, till exempel 2018 års dataskyddsförordning (GDPR).

Samtidigt har både Apple och Google nyligen skärpt deras integritetspolicy med betydande konsekvenser för annonsörer. Så, vad har vi att vänta oss?

Det vi vet:

  • Google Chrome blockerar tredjepartscookies som standard från mitten av 2023. Detta var planerat till 2022, men i juni i år bekräftade Chromes sekretessingenjör, Vinay Goel, förseningen och sa: ”Detta är viktigt för att undvika att äventyra affärsmodeller för många webbutgivare som stöder fritt tillgängligt innehåll”.
  • Apple App Tracking Transparency (ATT) – ett skydd som finns från och med iOS14.5 – ger användaren en avisering som innebär att man uttryckligen måste ge sin tillåtelse för att spåras.
  • EU domstolen är från juni 2021 den instans som avgör om företag under vissa omständigheter kan stämmas av alla dataskyddsmyndigheter inom EU.
  • California Privacy Rights Act (CPRA) blir lagstiftning 2023 – (en mindre strikt version av GDPR för delstaten Kalifornien).

Vad kan hända härnäst?

Att spåra användare på olika plattformar, enheter, webbläsare och appar kommer att bli svårare – åtminstone på kort sikt. De första uppgifterna indikerar att de flesta iPhoneanvändare väljer att inte tillåta sig spåras. Enligt det amerikanska analysföretaget Flurry godkände bara 4% av iPhoneanvändare via ATT att spåras, globalt var det 12%.

Den fulla effekten av ATT är svår att överblicka, men en sak är dock säker – Apple är seriösa med sitt ATT initiativ och deras ståndpunkt kring användarens rätt till sin egen data. Det har de konkret visat genom att vid ett flertal tillfällen blocka lösningar som inte håller sig till policyn. Andra företag kommer sannolikt att följa efter och skärpa sin egen integritetspolicy, främst drivet av användarna.

Datahål i kundresan

Konsekvensen är att du kommer att få ”datahål” i din del av kundresan där besökaren är oidentifierad. Att få information in eller ut från teknikjättarnas muromgärdade trädgårdar kommer att bli svårare. Din annonsstrategi och medieplaner kommer att fragmenteras ytterligare, innan du hittar det bästa sättet att ersätta data från tredje part. Annonsbudgetarna kommer att styras om från programmatiskt till sociala plattformar och annonsnätverk som fortfarande kan erbjuda detaljerad och riktad annonsering. Troligen ingen vild gissning, men troligen ser vi också ökade annonspriser som följd av detta.

Fortsatt trevlig sommar, än är den inte över!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Pandemin är över – är du redo för det nya normala?

Pandemin är över – är du redo för det nya normala?

Vi är alla medvetna om att pandemin tvingade oss att hitta nya lösningar. Företagen och kunderna sökte nya lösningar för hur de skulle kommunicera, interagera och göra affärer. På rekordkort tid skapades en affärsmiljö som var ny för alla. För några har det handlat om...

InsureTech | Försäkrings-branschen i digital omställning

InsureTech | Försäkrings-branschen i digital omställning

Just nu pågår den kanske mest intressanta digitala omställningen av alla branscher, och InsureTech är hett. Vi har gjort en djupdykning och tittat närmare på försäkringsbranschen och vad som sker inom just InsureTech. Ny konkurrens eller en hävstång för modernisering?...