DIGITAL STRATEGI

Alla marknadsförare vill ha mest möjliga effekt för sin marknadsföringsbudget. Oavsett hur stor den är måste man prioritera, en inte alltid så lätt uppgift eftersom det digitala universet är i konstant förändring. Men låt mig hjälpa till med att förklara vilka marknadsföringskanaler du bör prioritera och några metoder för att få ut mest möjligt i dessa plattformar. Självklart finns det inte universella lösningar som fungerar lika bra för alla. Och hur man dimensionerar de olika kanalerna har också betydelse för den samlade effekten. Men låt oss göra det lite enkelt för oss och fokusera på det du bör ha grundläggande koll på.

PPC (pay-per-click) är fortsatt i topp.

Det har tillkommit en rad olika möjligheter att optimera dina PPC annonser och flera av dessa bygger på AI vilket gör att samtidigt som de blir allt mer komplexa i sitt utförande blir det enklare för dig som annonsör. De allra mest drivna experter inom optimering har idag svårt att slå “autopiloterna” som de stora plattformarna erbjuder. Oavsett hur du väljer att lösa ditt behov kan vi konstatera att detta område utvecklas ständigt, och ofta i hög takt, vilket gör att du behöver lägga resurser på att hålla dig ajour. Internt eller med hjälp av specialister som oss. Det finns fallgropar att hålla reda på.

Det finns två dominerande krafter i PPC-världen idag: Google och Facebook (inklusive Instagram). Längst ner i köptratten och närmast köp ligger Googles sökannonser. Här fångar du de som söker efter de tjänster och produkter som du erbjuder.

För att nå de som inte känner till dig eller som aktivt söker erbjuder både Google och Facebook display annonser. Det vill säga räckvidd för att nå bredare målgrupper.

Sociala medier

Sociala medier har stigit dramatiskt i betydelse inom marknadsföringsvärlden. Allt fler konsumenter använder sociala medier för att fatta sina köpbeslut. Genom att aktivt söka bland de varumärken man gillar eller att ta del av både företagets egen information och vad övriga användare delar med sig av.

Sociala medier är unika på det sättet att du kan involvera och engagera dina kunder aktivt. Rätt utnyttjat (och att ditt företag “sköter sig”) kan du skapa nya band till dina existerande kunder och även nyttja dem till att skaffa nya. Här finns mycket att tänka på och om du inte gör det är det faktiskt bättre att låta bli och stanna vid att använda sociala media som en kanal för annonsering.

Fokus på relationer, inte försäljning

Säljer gör du på din hemsida. I sociala medier vill dina kunder skapa relation och lära känna ditt företag. Prata engagerat och var relevant. Försöker du hela tiden komma åt deras plånbok är risken uppenbar att de helt tappar intresset.

Var transparent

Det går att vara professionell och korrekt utan att för den sakens skull bli tråkig och formell. Var tydlig med vad du vet och beskriv vad ni gör för att bli bättre. Se dina negativa kommentarer som möjligheter att bygga relation och förtroende. Ta användarna bakom kulisserna och visa hur viktigt det är för er att ni får veta vad som inte fungerar. Rätt hanterat kommer ni få stöd från nöjda kunder. Det är långt mer effektivt än ni någonsin kan åstadkomma enbart med er egen kommunikation.

Välj plattform utifrån syftet och din målgrupp. Det finns en uppsjö sociala plattformar och varje har sitt eget uttryck och format. Det gör att du kommer dra på dig både ansvar och arbete med varje plattform du väljer att vara på. Att köra ut samma innehåll på alla plattformar är rent av en dålig lösning. Ni är säkert redan igång på ett antal plattformar. Lägg då resurser på att säkerställa kvaliteten på er närvaro där ni är. När ni uppnått det är det dags att utforska nya och skala upp.

E-postmarknadsföring

I särklass den bästa formen av responsmarknadsföring. De som valt att ta emot dina nyhetsbrev har talat om för dig att de vill ha löpande information från dig. Därmed har du kilat in en fot i dörrspringan och chansen är stor att du får möjlighet att berätta om dina nya produkter, kampanjer och tips från er. Förutsatt att du är intressant och relevant.

Att nå framgång med e-postmarknadsföring är komplext och kräver kontinuerligt engagemang för att bibehålla bra nyckeltal. Här följer några “best practice” som vi identifierat:

Ett personligt tilltal. E-post har alla förutsättningar för att uppnå det många pratar om men nästan ingen lyckas med – individualisering eller personalisering. Visst, det är inte enkelt, men fullt möjligt. Lägg tid och tanke på segmentering, skapa och koppla datapunkter längs en tänkt kundresa och automatisera. När du kört ett tag kommer du ha värdefulla insikter och kan börja optimera dina utskick. Resultatet kommer omedelbart i form av ökad öppningsfrekvens, engagemang och slutligen högre konverteringsgrad.

Innehållet blir genom segmenteringen mer relevant för mottagaren. Var bjussig, ger du något får du också något i retur. Var koncis och kortfattad. Och framförallt gör det tydligt för mottagaren vad man gör härnäst, tydliga ämnesrader, rubriker och en tydlig “call-to-action” så läsaren vet vad hon ska göra.

Er egna webbplats

En kanal som lätt faller i glömska trots att den förmodligen är en av de viktigaste. De besökare som kommer till din webbplats har ett ärende som man vill ha löst. Och med ett osedvanligt dåligt tålamod. Hittar man inte snabbt svar på sina frågor eller vägen vidare för att lösa det man behöver hjälp med lämnar man.

Det är flera saker du bör göra för att öka effektiviteten direkt:

Gör en webbplatsrevision

Använd ett verktyg för att göra en SEO analys av din webbplats. Du får snabb feedback på fel och brister samt hur de kan åtgärdas.

Testa ditt gränssnitt. Engagera ett antal utomstående och ge dem konkreta uppgifter att lösa. Gärna uppgifter som liknar de som du önskar att dina besökare ska göra när de besöker er webbplats. Du får snabbt koll på var bristerna finns. Redan runt 7-8 användningsfall har du svar på dina allvarligaste brister.

Använd din användardata

Var i köptratten trillar besökarna ur? Ta en ordentlig djupdykning i hur dina besökare beter sig i köpprocessen. Kan ni se några mönster och vad beror det på? Här hittar du ofta underlag till små enkla justeringar som ger direkt resultat i avslutsfrekvensen.

Content marketing och SEO

Content marketing eller innehållsmarknadsföring i direkt översättning fungerar precis som ett sparkonto. Desto mer du sätter in på kontot desto mer utdelning får du. Lägg resurser på att skapa läsvärt innehåll kring ämnen som du vet engagerar dina kunder. Bjud på tips och råd så att ditt innehåll blir värdefullt för mottagarna. Se till att sprida delar av ditt innehåll till platser utanför din egen webbplats, på så sätt bygger du viktig trafik till din webbplats. Din ranking på Google påverkas i hög grad av kvaliteten på trafiken till din webbplats. Länkar till innehåll som många klickar är starkt bidragande till en bra ranking. Kvaliteten på innehållet är avgörande för att du ska nå resultat genom content marketing. Men det kanske jag inte ens behöver säga?

Skapa värde

Se till att ditt innehåll är användbart. Då blir det också värdefullt. Beskriv lösningar på specifika problem, gör-det-själv guider och instruktioner fungerar som regel mycket bra.

Var strategisk

Tänk igenom vad du vill uppnå och sträva efter att verkligen åstadkomma något framföra att bara producera inlägg som du känner för att skriva. En bra källa är att utgå från sökord och frågor som ni ofta får och kring detta forma ämnen att skriva om. Inkludera alltid länkar till hur man kommer i kontakt med er, testa din produkt eller lära sig mer om era tjänster.

Sprid ditt innehåll

Distribuera aktivt ert innehåll i fler kanaler. Använd sociala medier och skapa samarbeten med andra webbplatser och dela ditt innehåll. Se till att det alltid finns delningsknappar i dina inlägg och arbeta hårt för att få länkar tillbaka till ditt innehåll. Detta är också viktigt för din ranking på Google.

Word-of-mouth

Att få dina kunder att prata positivt om dig och rekommendera dina produkter eller tjänster är den i särklass mest trovärdiga marknadsföringen. Du kan nå liknande effekter i din digitala närvaro genom till exempel ett aktivt deltagande på sociala medier.

Ger du kunderna möjlighet att recensera sina upplevelser? Om du gör det ska du använda dessa i din marknadsföring och se till att det sprids. Det är ett annat bra exempel på word-of-mouth i din digital kommunikation.

Be dina kunder berätta om dig

När ett köp eller tjänst har utförts, kontakta användarna och fråga vad de tycker och om de vill ge en recension. Se till att du finns i de plattformar som dina kunder använder när de fattar köpbeslut, till exempel TripAdvisor, Yelp och Trustpilot.

När du väl har publicerade recensioner bör du också visa dom på din egen webbplats, på produktsidor och kanske också som alternativ vid filtrering eller i sökfunktioner. Det skapar trovärdighet.

Har du inte missat något?

Visst, det här är enbart ett litet axplock av möjligheter och åtgärder. Självklart finns det en rad andra sätt att marknadsföra sig effektivt, både i form av kanaler och i sätt att genomföra. Det kan styras av vilken sorts verksamhet du bedriver, styrkan i ditt varumärke, hur konkurrensen ser ut och en hel rad av andra faktorer. TV, utomhus, sponsring är effektivt, men kräver också en budget som man vanligen hittar hos stora och reklamintensiva bolag.

Det jag har pratat om går att göra med begränsade budgetar och enkla medel. Men rätt utfört skapar det stor effekt. Vad är rätt i ditt fall? Det får du reda på genom att arbeta systematiskt och säkerställa att du mäter före och efter en åtgärd. Med synsättet “vi blir aldrig klara”.

Summering

Det finns en uppsjö av plattformar, det kommer ständigt nya och andra faller ifrån. Det skapar stress bara det. I tillägg kuggar dessa plattformar in i varandra och fyller olika syften för våra kunder i deras vardag och i deras sätt att fatta köpbeslut. Och det är en naturlig del i vår vardag. Precis lika naturligt som att gå till affären, se på TV eller läsa en tidning. Det är alltså hög tid att sluta hantera “det digitala” i en egen silo. En gång för alla. Jag har jobbat med digital marknadskommunikation sedan sent 90-tal och förvånas ständigt av att vi fortfarande pratar om digital marknadskommunikation som något nytt. Och att vi delar upp kanaler i traditionella media och digitala media. Nåväl, det är underlag för en hel avhandling i sig. De allra flesta har såklart tagit sig några steg upp i den digitala mognadstrappan och står inför det svåraste steget – att få allt att hänga ihop. Genom hela kundresan. I alla kanaler. För att klara det behövs modern “martech”, arbetsprocesser som går tvärs genom organisationen och “skills”. Det vill säga intern förmåga – både affärsmannaskapet i form av bransch och produktkunskap men också i hur ens kundresor ser ut. Hur kanaler samverkar och hur kunderna beter sig.

Fundera: Vad vill vi uppnå med vårt innehåll?

Kommunicera: Välj plattform efter du bestämt målet.

Göra: Säkerställ att du har relevanta mätpunkter och mät före och efter en åtgärd. Använd insikterna till konkret handling.

Nästa utskick: Hur gör vi kunder av besökare? Hur styr jag så jag får de kunder jag vill ha?