DIGITAL STRATEGI

Anpassa annonseringen för Apples mobilanvändare

Förbered er för Apples kommande App Tracking Transparency (ATT) policy. Konsekvensen blir att man i appen måste be om tillstånd innan den använder information för reklamändamål. Oavsett om man tidigare bett om användarens samtycke. Läs Christophe Combettes inlägg på Google Ads blog om hur ni kan förbereda er och anpassa er annonsering.

Så bygger du din rigg för integritetsanpassad webbannonsering

Ett öppet internet bygger på en avgörande faktor – annonsering. Det ekosystemet sätts på prov nu när integritetsaspekterna leder till begränsningar. När användarna blir upplysta om hur deras identitet och information delas över nätet kommer kraven på säkerhet och integritet att öka. En nyckelfaktor i ekosystemet är de så kallade ”third-party cookies” som i förlängningen inte längre kan utgöra den infrastruktur som de flesta annonslösningar vilat på. Google har därför introducerat ”Chrome Privacy Sandbox” där de delar sina framsteg på vägen mot en ”cookiefri” framtid med större hänsyn till användarnas integritet och rätten till sin data.

 

 

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Clash of the Titans – Apple vs Facebook

Clash of the Titans – Apple vs Facebook

En konflikt mellan två giganter som pågått i minst ett decennium är på väg att eskalera till ett fullskaligt krig. Krigsskådeplatsen lär bli i en amerikansk domstol. Konflikten handlar i grund och botten om fundamentalt olika syn på användarna. Apple har nyligen...

Snart dags för årets insiktshöjdpunkt

Snart dags för årets insiktshöjdpunkt

Den 15 december släpper Internetstiftelsen årets upplaga av Svenskarna och internet. I år har du möjlighet att delta digitalt via YouTube och Facebook. I delårsrapporten belystes digitalt utanförskap. Ett ämne som blir allt viktigare. Äldre, de som lever på...

Dataöverföring till tredjepartsverktyg i USA ifrågasätts

Dataöverföring till tredjepartsverktyg i USA ifrågasätts

GDPR har, som vi alla känner till, satt ny standard för hur vi som företag behandlar persondata. Omställningen var stor och företag som inte började i tid fick bråttom att GDPR-säkra sin infrastruktur för att inte riskera stora viten. Livet på Facebook, Instagram och...